The baby's

Hj!

Maandag zouden we normaal gezien naar baby's orphanage gaan, maar we waren nog zo moe van het weekend dat we de hele dag mochten rusten :D dus we hebben een rustig dagje gehad, dat deed wel deugd. Tot 12u geslapen, daarna zijn we gaan lunchen in Bamboo Garden, echt super lekker gegeten (gegrilde kip in bbq-saus, groentjes en frietjes en een cola --> voor 4euro!) dat smaakte wel, want meestal is het rijst en curry. Dinsdag zouden we een hele dag naar de babies gaan, maar van 12 tot 2u hadden we niets te doen dus het was veel te lang wachten om dan van 2 tot 3 nog een uurtje bij de babies te zijn. om 1u zijn we terug naar Kandy gegaan. We hebben geluncht in White house, daarna nog wat cake gekocht om thuis op te eten :D

Dinsdag was het niet zo super bij de babies, allemaal aan het wenen, en zo veel lawaai :o :p haha
maar vandaag was het wel super leuk, de kleinste babies zijn nog te klein om echt mee te spelen, er zijn ook nog de kinderen van pre-school die zijn al wat ouder en daar spelen we tijdens de middag mee. Er zijn echt super kleine babies daar, 2 babies van 11 days!
Morgen en vrijdag ook nog naar de babies en dan zit de week er al weer op! Wat we volgende week gaan doen weten we nog niet, waarschijnlijk les geven in een school, maar het is nog niet zeker. Ik weet nu al dat ik veel te weinig tijd hier ga hebben, we hebben alles al vol gepland :o

Het weekend van 2nov: gaan we waarschijnlijk een weekendje naar Trincomalee beach
Van 5-16nov, 2 weken les geven in een school
Van 17 tot 24 gaan we normaal gezien rondtrekken in het zuiden ( Mirissa, Galle, Hikkaduwa,..)
en de laatste week of wel nog meer reizen of anders nog een weekje monks.
dus zoals jullie zien, veel te doen en te weinig tijd :p

Tot de volgende!

Geplaatst door jasmien 4:48 Gearchiveerd in Sri Lanka Reacties (1)

Weekendje Anuradhapura & Safari!

Ben net terug van een geweldig weekendje Anuradhapura & een safari! :D

Zaterdag om 4u opgestaan en om 5u vertrokken naar Anuradhapura. Eerst een TukTuk tot aan de bushalte en daarna een rechtstreekse bus naar Anuradhapura. Ik denk dat we toen 3,5u onderweg geweest zijn. Onze coördinator van hier, had een hotel gecontacteerd en alles al voorbereid, zodat we als we aangekomen waren alleen nog maar iemand moesten opbellen die ons naar het hotel zou brengen. Toen we in het hotel aankwamen was er een bruiloft bezig. Helemaal anders dan in België. We hebben lekker geluncht in het hotel en daarna zijn we vertrokken om de stad te zien. Vooral veel geschiedenis gehoord, het was wel interessant. Het was alleen veel te warm in de namiddag. 's avonds hebben we gegeten in het hotel. Een hele tafel vol eten, fried rice and chicken, fried rice and beef, noodles and chicken en noodles and rice, .... :D
Zondag weer om 4u opgestaan want om 5u kwam de jeep ons ophalen om naar het safaripark te gaan. We hebben een safari van 6u gedaan, veel dieren gezien, spijtig genoeg geen olifanten maar wel een luipaard, krokodillen, hertjes, leguanen, ... Na de safari nog even terug naar het hotel geweest om ons op te frissen, en daarna terug met de bus naar Kandy gereden. (4u onderweg geweest). Een super leuk, maar ook super vermoeiend weekendje. Vanaf morgen ga ik helpen bij de baby's in het weeshuis :D

Tot de volgende!

Geplaatst door jasmien 8:38 Gearchiveerd in Sri Lanka Reacties (1)

Teaching the monks!

Hallo allemaal!

Hier volgt een verslagje van m'n eerste 'werk' week.

Maandag zijn we met z'n 3 gaan kijken in het 'Elders home' (bejaardentehuis), we mochten de dag meevolgen en aan het einde van de dacht mochten we beslissen of we hier een hele week zoude helpen. Het is een groot verschil met België. 's morgens worden de mensen eerst gewassen, aangekleed, de wonden verzorgt,.. daarna worden de lakens gewassen, zaal gepoetst,... In een deel sliepen ze met 10 in 1 zaal, heel dunne en harde matrassen en een klein kastje boven hun bed. De lunch wordt van te voren opgediend, alle mensen hebben een nummer en vaste plaats waar ze eten. De zuster weet precies wie hoeveel eet en wie wat niet lust.. Sommige ouderen zijn nog goed te been en kunnen nog zeer goed praten, we hebben met 2 ouderen gebabbeld en dat was best leuk. Maar na de lunch heb ik beslist om dit niet heel de week te doen, want het is niet echt iets voor mij. 1 van de 3 is er al de hele week naartoe geweest, zij is ook een verpleegster. We hebben geen lunch gegeten @ Elders home omdat het veel te pikant was, daarom zijn we maar naar PizzaHut gegaan, een lekkere pizza en een chocolate lava cake als dessert! Een echte aanrader! :p

Vanaf dinsdag zijn we naar de tempel gegaan en daar hebben we les gegeven aan de kleine monks. 6 kleine monks van 11-12 jaar.
Hun Engels is nog vrij basic dus het zijn vooral dingen zoals: kleuren, dieren, getallen, maanden, dagen van de week, ... Ze zijn heel leergierig en het is echt super leuk hen les te geven, ze zijn zo schattig! De eerste dag lunch in de tempel, er stonden wel 20 verschillende potjes op tafel met allemaal verschillende dingen. Zoveel eten heb ik nog nooit gezien :D , spijtig genoeg allemaal veel te pikant :p. Ik probeer altijd wel verschillende gerechtjes, maar ik moet het altijd blussen met veel water :D. Dus voortaan gewoon witte rijst :D haha
Morgen de laatste dag van de week, dus laatste dag les geven. Volgende week ga ik waarschijnlijk naar boys orphanage, maar binnen een paar weken ga ik zowiso terug naar de kleine monks :D

Dit weekend gaan we met n paar andere vrijwilligers naar Anuradhapura. Zaterdag rond 5u 's ochtends vertrekken we, dan krijgen we daar een rondleiding (met de fiets). Dus heel de zaterdag gaan we daar vanalles bezichtigen en zondag gaan we een Safari doen van 6u. We kunnen kiezen tussen een safari van 6u of 12u, maar 12u lijkt ons nogal lang. Ik heb er al zin in! :D

Tot de volgende!

Geplaatst door jasmien 8:25 Gearchiveerd in Sri Lanka Reacties (4)

Sigiriya & Dambulla

Hé Dudes!

Hier volgt een klein verslagje van het weekend ;)

Zaterdag zijn we naar de spice gardens, Sigiriya Rock, nog een andere rots waar ik de naam van ben vergeten en de "dambulla caves" geweest.
Om half 6 opgestaan en om 6u kwam de taxi ons ophalen. Het was een tripje van 2,5u tot in Sigiriya.

Eerst hebben we de spice garden bezocht.( om 6.45 'smorgens) "Kruiden tuin". het leek een beetje op een mini jungle. Vanilla, nootmuskaat, peper, chocolade[cacao], ... groeide er aan de bomen. We hebben een leuke rondleiding gekregen en aan het eind kregen we een hoofdmassage en een lekkere kruiden thee. Na de spice gardens zijn we doorgereden naar Sigirya rock, het is echt een enorme rots. Een hele beklimming tot aan de top, maar het uitzicht was echt wel de moeite waard. Ook de geschiedenis van de rots en het hele domein was echt heel boeiend. Na de rots in Sigirya zijn we doorgereden naar een andere rots(naam vergeten), deze was moeilijker te beklimmen want er waren geen trappen. Het tochtje naar boven was best zwaar.

Dat was dus best al een vermoeiende zaterdag morgen. Ik denk dat het rond half 3-3u was toen we terug beneden waren. Toen zijn we naar een winkeltje gereden waar we wat cake hebben gegeten. Hier in Sri Lanka hebben ze echt suuper veel cake, niet normaal. en lekker! :D Toen begon het echt super hard te regenen. Het is moeson maand, heel de week is het zo in de voormiddag heel warm en in de late namiddag valt er meestal een fikse regenbui uit de lucht, dan giet echt super hard. Hierna zijn we doorgereden naar de 'Dambulla caves' (grotten). Heel veel rotsschilderingen en boeddha's. Na de grotten zijn we naar huis gereden, het was n heel vermoeiend dagje.

Zondag:
Eindelijk, uitslapen!!!!!!! :D haha
Rond half 11 zijn we naar de tempel bij de monks geweest. Een van de projecten is het schilderen van de tempel, dus zijn we hier een kijkje gaan nemen. We werden heel vriendelijk ontvangen. De kleine monks kwamen met koekjes, kleine banaantjes en een glas papaya sap. zo schattig. Er moeten best nog veel muren geschilderd worden, dus dat zal een grote klus worden. Waarschijnlijk ga ik binnen 2 weken les geven aan de kleine monks :D Hierna zijn we terug naar huis gegaan, heb ik de was gedaan en daarna zijn we naar een zwembad in een hotel geweest. We vertrokken met zon, nadat we ons hadden omgekleed en wouden gaan zwemmen begon het te regenen. Hebben we maar in de regen gezwommen, dat deed wel deugd. Hier lekkere frietjes gegeten en daarna terug naar huis. Een rustige zondag dus ;)

Geplaatst door jasmien 3:22 Gearchiveerd in Sri Lanka Reacties (1)

1e week Sri Lanka!

Hallo allemaal!

Ondertussen zijn we al bijna een weekje verder, maar ik zal beginnen bij het begin :D

De vlucht is goed meegevallen, en geen last gehad van een jetlag. heb wel lang moeten wachten bij de overstap van Londen-Colombo. Aangekomen in Colombo was het weer echt super warm!
Een busje van de organisatie is mij en een jongen van Australië komen ophalen en heeft ons naar het huis gebracht. In totaal zijn we met 7 vrijwilligers, een leuke bende. Het verkeer hier is echt ni normaal!, volges mij hebben ze geen verkeersregels. Geen verschil tussen linker en rechter rijstrook want ze halen in langs alle kanten. Tuk tuks, bussen, brommers, auto's, alles door elkaar. In plaats van pinken, toeteren ze en dan steken ze voorbij.

Kzal een korte samenvatting van de week geven

Maandag: in de voormiddag hebben we wat les gehad over de cultuur in sri lanka, en zelfs wat les in het Singalees. In de namiddag zijn we naar het stadje Kandy geweest en daar wat verkenning gedaan.

Dinsdag: Om 4u 's morgens op gestaan om naar Colombo te gaan. Samen met 2 andere vrijwilligers zijn we om 5u vertrokken met de 'tuk tuk'(3wieler) naar de bushalt en daar de bus naar Colombo genomen. de rit van Kandy-Colombo duurde 4u! gelukkig met airco. Daar zijn we naar de ambassade geweest om ons visum te verlengen. Geluncht in Colombo en daarna zijn we terug naar Kandy vertrokken. ( 4u heen, 3u gewacht in de ambassade voor visum en 4u terug!) wat een lange dag!

Woensdag: in de voormiddag hebben we een museum bezocht (over de geschiedenis van Kandy) en in de namiddag hebben we een boedhistische les gehad in de tempel.

Vandaag (Donderdag) was het een drukke dag: in de voormiddag hebben we museum bezocht over diamanten, juwelen, ... dat was wel de moeite. en daarna zijn we naar de tempel of the tooth geweest en een Tea factory. Daarna terug gekomen voor Lunch en na de lunch hebben we een kookles gehad hier in het vrijwilligershuis. Dat was echt wel plezant.

Morgen gaan we lunchen in Kandy (indian food) en in de namiddag krijgen we een massage.

Het eten is echt super lekker hier, veel kruiden en gezond! De natuur is ook heel mooi, zoveel groen en zoveel palmbomen :D haha

dat is dus al een kleine samenvatting van wat er al gebeurd is..

Tot de volgende!
(sorry voor de schrijffouten :p)

Geplaatst door jasmien 5:37 Gearchiveerd in Sri Lanka Reacties (3)

(Berichten 11 - 15 uit 16) « Pagina 1 2 [3] 4 »